Photobucket
Modenisasi Sektor Awam

Oleh ZULKIFLI JALIL dan HELMI MOHD. FOAD
pengarang@utusan.com.my

UTUSAN MALAYSIA - 29 April 2009

PUTRAJAYA 28 April – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mencadangkan jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat-bakat daripada sektor swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) selain perkhidmatan tadbir dan diplomatik.

Perdana Menteri berkata, pembaharuan struktural perkhidmatan awam itu dicadangkan demi kepentingan rakyat.

“Kita tidak boleh lagi terlalu dogmatik, kita perlu mendapatkan bakat yang terpilih, terbaik dan tersaring demi kepentingan rakyat,” katanya pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini.

Beliau berkata, cadangannya mengenai kaedah sistem kemasukan pelbagai peringkat ke dalam perkhidmatan awam itu akan dapat memanfaatkan proses keterampilan bersilang antara bakat-bakat sektor awam dan sektor swasta serta GLC.

Najib juga mencadangkan satu dasar pintu terbuka dengan pegawai-pegawai perkhidmatan awam boleh dipinjamkan ke GLC dan sebaliknya untuk saling menimba ilmu.

Perdana Menteri berkata, dengan cara itu pegawai perkhidmatan awam boleh didedahkan kepada keperluan sektor swasta yang merupakan peneraju utama pertumbuhan negara.

Bagi mendapatkan bakat yang terbaik, katanya, perkhidmatan awam perlu mencontohi pelan pembangunan kerjaya dan pencarian bakat yang diamalkan seperti Petronas, Permodalan Nasional Berhad dan Bank Negara.

“Kita akan menghantar yang terbaik di kalangan penjawat awam untuk menimba ilmu di beberapa institusi tersohor di dunia seperti Kennedy School of Government di Universiti Harvard dan Wharton Business School di Universiti Pennsylvania,” katanya.

Serentak itu, Najib mencabar generasi muda yang hari ini mengkritik sektor awam untuk bersama-sama menambah baik sistem perkhidmatan awam dari dalam.

Kata beliau, meskipun kerajaan sedar buat masa ini sektor itu tidak boleh menandingi kelumayanan yang ditawarkan oleh sektor swasta tetapi apa yang ia boleh tawarkan adalah rasa kepuasan berkhidmat demi rakyat dan negara.

“Dalam menterjemahkan aspirasi ini, saya komited untuk memastikan perkhidmatan awam Malaysia dianggotai anak-anak Malaysia yang terbaik.

“Marilah bersama menyertai sektor awam, mempersembah kudrat dan pemikiran saudara-saudari demi pertiwi. Walau apa pun, kita sedang berusaha untuk menyemak dan menambah baik skim-skim perkhidmatan yang kritikal agar pengorbanan saudara-saudari dihargai,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers