Photobucket
BN Sedia Bekerjasama Tangani Kemelut Politik Perak - Najib

PEKAN, 10 Mei -- Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan Barisan Nasional sedia bekerjasama dengan pihak pembangkang bagi mengatasi kemelut politik di Perak, namun ia bukanlah bermakna bersetuju untuk menubuhkan kerajaan campuran.

Perdana Menteri berkata kerjasama kedua-dua pihak mestilah menjurus kepada saling hormat menghormati antara satu sama lain dan mematuhi undang-undang negara.

"Kerjasama tidak semestinya bererti kita buat kerajaan campuran, tidak semestinya bentuk itu, ia boleh dalam pelbagai bentuk, yang penting sekali saling hormat menghormati antara satu sama lain," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat kelompok cawangan Umno bahagian Pekan, di sini, Ahad.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Penasihat DAP Lim Kit Siang semalam yang sedia mengadakan perbincangan dengannya bagi menyelesaikan krisis politik di Perak.

Najib menegaskan kemelut politik di Perak boleh dielakkan sekiranya semua pihak mematuhi undang-undang dan saling hormat menghormati antara satu sama lain.

"Maknanya kerjasama dalam konteks urusan pentadbiran negara, kalau kita menghormati undang-undang, semua pihak juga perlu mematuhi undang-undang, sebenarnya kalau kita semua ikut peraturan, tak ada kemelut, kalau menghormati peraturan dan undang-undang negara, tak akan jadi kemelut, bila masing-masing menegakkan benang basah, jadilah masalah," katanya.

Najib berkata kerajaan Barisan Nasional sentiasa bersikap terbuka dan mahu memberikan khidmat terbaik kepada rakyat.

"Kita tidak mahu keadaan ini (di Perak) berterusan, kita hendak berkhidmat kepada rakyat, untuk semua kaum di Perak dan seluruh negara," kata Najib.

Mengulas mengenai Majlis Tertinggi Parti Progresif Rakyat (PPP) yang meluluskan usul memecat Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk T. Murugiah kerana didakwa terbabit politik wang, Najib berkata beliau perlu meneliti terlebih dahulu perkara berkenaan.

"Saya tak tahu apa-apa (berhubung perkara itu) melainkan menerusi akhbar," kata Najib.

Ditanya kedudukan Murugiah dalam kabinet, Najib berkata: "Saya kena fikir dulu".--

BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers