Photobucket
Hindraf sudah berani bagi kata dua pada kerajaan…
AGENDA DAILY

Bunyinya memang sudah melampau.Pertubuhan haram Hindraf sudah berani bagi kata dua kepada kerajaan berbentuk ugutan.

Ketuanya yang lari tinggal di London P Waythamoorthy dipetik oleh Malaysiakini.com sebagai berkata para penyokong pertubuhan itu akan mengadakan demonstrasi jalanan di seluruh negara jika tidak batalkan arahan agar bekas tahanan ISA P Uthayakumar mengadap lembaga penasihat ISA.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein yang ditemui Agendadaily sebelum mesyuarat Dewan Tertinggi BN di PWTC petang Isnin untuk mengulas perkembangan ini menegaskan kerajaan tak makan ugutan Hindraf.

Katanya jika Hindraf adakan demonstrasi jalanan tindakan tegas akan diambil.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang diminta mengulasnya dalam sidang akhbar selepas pengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi BN pula menegaskan tiada siapapun boleh memberi kata dua.

Menurut beliau kerajaan akan menguatkuasakan undang-undang secara berhemah sekiranya mereka menghormati undang-undang.

"Kita sudah membuktikan bahawa kerajaan ini kerajaan yang bertimbang rasa, bukanlah kerajan yang zalim atau yang nak menekan mana-mana pihak,”katanya.

Uthayakumar yang dibebaskan dari ISA baru-baru ini juga berkeras tidak mahu tandatangani surat yang menetapkan syarat-syarat pembebasannya.

Dalam pada itu dia juga telah melanggar peraturan pembebasan bila berhenti berucap di beberapa tempat semasa diiringi oleh konvoi penyokongnya dari Kem Tahanan Kamunting.

Waythamoorthy yang merupakan abang kepada Uthayakumar dipetik sebagai berkata Hindraf akan istihar ‘ perang’ keatas kerajaan pimpinan Datuk seri Najib Tun Razak jika arahan mengadap Lembaga Penasihat ISA itu tidak dibatalkan segera.

Beliau mendakwa arahan keatas Uthayakumar itu tidak sah dan tidak mengikut perlembagaan.

Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar yang ditemui wartawan juga memberi amaran tindakan sewajaranya akan diambil jika Hindraf menganjurkan perhimpunan.

Menurut beliau langkah sewajarnya juga akan diambil jika Uthayakumar enggan mengadap Lembaga Penasihat ISA.-18/5/2009

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers