Photobucket

Chin Peng: Hentikan...dia yang langgar perjanjian



Cukup, hentikan, jika ada yang hendak merayu, kerajaan tidak akan melayannya, demikian penegasan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung dengan isu bekas pemimpin komunis Chin Peng.

Walaupun kerajaan telah menegaskan tetap tidak akan membenarkan Chin Peng pulang ke negara ini, masih ada pihak yang terus membangkitkan isu tersebut.

Sehubungan itu, Muhyiddin menyokong pendirian Persatuan Bekas Tentera Malaysia yang dengan tegas menolak usaha membawa Chin Peng pulang ke negara ini dan sambil persatuan itu menyifatkan mereka yang menyokong kepulangan Chin Peng dan cubaan menghidupkan semula komunisme ‘patut ditembak sahaja’.

“Ini memperlihatkan betapa marahnya mereka. Jika dia (Chin Peng) dibenarkan pulang atas dasar kemanusian, bolehkan kita menerima pembunuhan yang dilakukannya. Pembunuhan tidak berperikemanusian,” tambah Muhyiddin.

Beliau berkata demikian kepada para wartawan di Kuala Lumpur hari Selasa ketika diminta mengulas mengenai sikap sesetengah pihak yang masih terus mahukan Chin Peng dibenarkan pulang.

Menurut Muhyiddin, semua pihak perlu menghormati pendirian kerajaan berhubung dengan isu Chin Peng.

“Semua perbahasan mengenai Chin Peng mestilah dihentikan. Mereka perlu menghormati pendirian kerajaan, kepada mereka yang hendak merayu, kita tidak akan melayannya,” kata beliau sambil menengaskan kerajaan tetap dengan keputusan tidak membenarkan Chin Peng pulang ke negara ini.

Sementara itu, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman ketika mengulas perkara yang sama menafikan kerajaan memungkiri perakra-perkara yang dipersetujui dalam Perjanjian Perletakan Senjata Parti komunis Malaya (PKM) yang ditandantangani pada 2 Disember 1989 berhubung dengan kedudukan Chin Peng.

Menurutnya, menurut perjanjian itu, Chin Peng perlu menghdiri proses temuduga sama seperti 442 yang emmohon untuk kembali ke Malaysia tetapi hanya 406 sahaja yang hadir manakala selebihnya termasuk Chin Peng tidak hadir.

"Selepas itu dia tidak pernah mengemukakan permohonan baru sebaliknya menggunakan saluran mahkamah untuk menentukan status kewargenegaraannya.

"Tindakan itu jelas menunjukkan beliau enggan mematuhi syarat-syarat perjanjian yang ditandatangani dan juga tidak mematuhi undang-undang negara seperti mana yang dikehendaki dalam perjanjian tersebut," katanya pada sidang akhbar di Putrajaya.

Menurut Abu Seman berkata, dalam kes Chin Peng, kementerian itu berpendirian tegas dan tidak akan bertolak ansur mengenainya dan merasakan Chin Peng bukanlah wira yang patut dibela. – AGENDA DAILY

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers