Photobucket

Menjadi YB...

Oleh ROZAID A. RAHMAN

KHABARNYA tidak berapa lama dahulu, menjadi ahli Yang Berhormat (YB) adalah satu profesion yang tidak sanggup dipikul orang.

Perdana Menteri kita yang pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ketika hayatnya pernah menulis dalam kolumnya di akhbar The Star, betapa beliau menghadapi kesukaran untuk menyakinkan kawan-kawannya agar bertanding pada pilihan raya umum yang pertama pada tahun 1955.

Kata Tunku, ramai yang enggan menerima bebanan tersebut kerana khuatir tidak terpikul tanggungjawab sebagai seorang ahli Yang Berhormat apatah lagi hendak menjadi menteri mahupun timbalan menteri.

Pada era tersebut, jawatan dan pangkat serta faedah-faedah yang bakal diperolehi bersama-sama kedudukan sebagai seorang YB bukanlah menjadi perkiraan utama untuk seseorang menyahut seruan agar menyertai pilihan raya umum.

Malah Tunku sendiri pernah merungut, menjadi Ketua Menteri Malaya ketika itu tidak memberikan apa-apa keistimewaan kepadanya. Kata Tunku, pihak British pernah memberikannya sebuah kuaters kerajaan yang atapnya bocor setiap kali hujan lebat.

Begitulah tahun-tahun seterusnya sehinggalah negara kita mencapai kemajuan yang pesat serta kedudukan ekonomi yang semakin kukuh dan kaya, maka menjadi YB juga telah melalui satu proses transformasi yang besar.

Orang melihat menjadi YB adalah pintu utama ke puncak kuasa. Memang benar pun. Menjadi YB membolehkan seseorang itu bergesel bahu dengan kepimpinan negara. Membuka laluan kepada jawatan dan kuasa yang semakin bertambah bersesuaian dengan pesatnya pembangunan negara.

Bila jadi YB secara automatisnya tersenarai untuk dilantik sebagai menteri, timbalan menteri, setiausaha parlimen, setiausaha politik, ahli exco kerajaan negeri dan lain-lain kedudukan dan pangkat yang datang bersama kedudukan tersebut.

Malah pada era kegemilangan Barisan Nasional (BN) - era yang mana ia sentiasa menguasai majoriti dua pertiga di Parlimen -menjadi YB adalah merupakan satu anugerah yang tidak terperi indahnya.

Malah sebaik sahaja nama dicalonkan, orang tunduk hormat, orang pegun, orang kagum, orang terima dan orang sokong tanpa mempersoalkan apa-apa.

Orang bukan sahaja melobi malah sanggup menunggu di depan pintu pejabat, di hadapan pintu pagar kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri semata-mata untuk menyakinkan pucuk pimpinan dialah calon yang paling sesuai untuk dipilih sebagai calon.

Saya pernah melihat seorang setiausaha sulit kanan kepada Timbalan Ketua Menteri melutut di hadapan Timbalan Perdana Menteri menangis teresak-esak agar namanya dimasukkan semula di dalam senarai calon YB.

Akibat rayuan dan tangisannya itu telah menyebabkan Timbalan Perdana Menteri ketika itu menjadi serba salah dan dengan sedikit ayat kesian daripada Timbalan Ketua Menteri yang merupakan bos calon tersebut, akhirnya namanya disenaraikan sebagai calon.

Tetapi ekoran daripada drama tersebut, upacara penyerahan watikah kepada calon-calon yang terpilih untuk bertanding terpaksa ditangguhkan kepada keesokan harinya.

Begitulah orang sanggup berbuat apa sahaja asalkan nama tersenarai sebagai calon YB.

Tetapi peristiwa tersebut berlaku pada era 1990an di mana parti yang memerintah sentiasa memperolehi majoriti dua pertiga dan pada era tersebut, siapa yang tersenarai sebagai calon pada prinsipnya sudah boleh meraikan "kemenangan" melainkan calon-calon di Negeri Kelantan yang terpaksa bercalar balar untuk memenangi kerusi pilihanraya.

Bapa saya Pak Rahman, juga pernah berkhidmat selama satu penggal sebagai seorang YB di Pulau Pinang.

Sehingga ke hari ini, ke mana sahaja beliau pergi sama ada ke pasar, ke kedai, ke restoran nasi kandar di Kampung Melayu Air Itam atau pun pergi berbisik membeli ikan di Kuala Muda,orang masih memanggilnya YB.

Seingat saya di Pulau Pinang sewaktu beliau berkhidmat sebagai YB, Pak Rahman pernah digelar Lee Lam Thye Pulau Pinang kerana beliau mendahulukan kepentingan dan keperluan rakyat berbanding keperluan dan kepentingan parti yang beliau wakili.

Pak Rahman akan ke majlis kenduri atau kematian orang UMNO, PKR, Pas dan siapa sahaja yang menjemputnya. Dia mendengar dan membawa suara peniaga-peniaga pasar termasuk peniaga kecil kaum Cina di Dewan Undangan Negeri. Malah di sesetengah majlis kenduri, beliau sendiri yang menyembelih lembu atau kerbau.

Beliau adalah YB dalam erti kata yang sebenarnya.

Hari ini, menjadi calon YB bukan lagi satu anugerah yang glamorous. Rohaizat Othman dan Salleh Man - dua orang calon pilihanraya kecil di DUN Permatang Pasir boleh mengesahkannya.

Rohaizat dan Salleh Man kini mendapati diri mereka menjadi subjek kepada penelitian rakyat dan orang-ramai belumpun sempat dinobatkan sebagai YB.

Malah bagi Rohaizat sendiri, dia mendapati dirinya tidak lagi berada dalam kedudukan istimewa kerana terpilih sebagai calon YB atau dalam kedudukan pasti menang tidak sepertimana bekas-bekas wakil rakyat BN pada era 1980an dan 1990an dahulu.

Kedua-dua calon berkenaan juga kini mendapati diri mereka turut diperkatakan di laman-laman blog dengan pelbagai pendedahan dan percakapan mengenai aktiviti mereka sebelum dipilih oleh parti masing-masing sebagai calon. Orang mempertikaikan macam-macam.

Itulah realiti menjadi YB sekarang. Hilang glamorous hilang seri...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers