Photobucket

Hanya 81.65 peratus keluar mengundi

PORT DICKSON - Biarpun meningkat, peratusan keluar mengundi sebanyak 81.65 peratus yang dicatatkan pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, semalam mengecewakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pengerusi SPR, Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof berkata, pihaknya menjangkakan peratusan keluar mengundi, semalam bukan setakat meningkat berbanding pilihan raya umum ke-12 tahun lalu, tetapi sepatutnya boleh mencecah lebih tinggi.

“Saya punya harapan, peratusan keluar mengundi pada pilihan raya kecil ini meningkat sehingga 88 peratus menyamai pilihan raya kecil di Manek Urai lalu. Tapi nampaknya, hanya 81.65 peratus saja,” katanya ditemui, semalam.

Abd Aziz berkata, bilangan penyokong yang datang ke Bagan Pinang jauh lebih memberangsangkan berbanding peratusan keluar mengundi.

Ketika ditanya kemungkinan penyebaran khidmat pesanan ringkas (SMS) yang kononnya akan berlaku kekecohan di Bagan Pinang, baru-baru ini punca bilangan peratusan keluar mengundi tidak seperti yang diharapkan, beliau berkata: “Kita akan kaji sebabnya.”

Pada pilihan raya umum lalu, peratusan keluar mengundi di Bagan Pinang adalah sebanyak 81.59 peratus dan jumlah itu lebih tinggi berbanding 2004 yang menyaksikan bilangan peratusan keluar mengundi sebanyak 74.44 peratus.

Beliau bagaimanapun memberi penghargaan tinggi kepada anggota polis yang telah bekerja keras mengawal keadaan sepanjang proses kempen dan hari pengundian bagi pilihan raya kecil itu.


SINAR

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers