Photobucket

Krisis MCA : Akhirnya...Najib Campurtangan

Datuk Seri Najib Tun Razak mengakui bahawa krisis yang semakin meruncing dalam MCA tidak mencerminkan langsung formula perpaduan yang dicanangkan oleh pimpinan parti itu.

"Sebenarnya kalau kita nak cari satu formula perpaduan, maka tindakan kita juga mesti mencerminkan hasrat tersebut. Nampaknya setakat ini, apa yang berlaku dalam MCA tidak memberi keyakinan lagi kepada mereka yang di luar MCA termasuk rakan-rakan komponen," katanya pada para wartawan selepas satu majlis di Kuala Lumpur Khamis.

Ini ekoran tindakan terbaru Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat Rabu menggantikan sembilan ahli majlis presiden dengan mengugurkan Ketua Pemuda Datuk Dr Wee Ka Siong dan Ketua Wanita Datin Paduka Chew Mei Fun yang menyokong Liow.

Kata Najib beliau melihat krisis MCA sekarang telah menjadi lebih serius dan buruk lagi dan kegagalan kepimpinan MCA untuk mencapai penyelesaian setakat ini boleh menyebabkan parti parti itu tidak mendapat kepercayaan dan keyakinan masyarakat Cina dan kaum-kaum lain pada keseluruhannya.

Perdana Menteri berkata banyak pihak yang merasa kecewa dengan apa yang sedang berlaku dalam MCA sekarang.

Serentak dengan itu Perdana Menteri nampaknya sudah set untuk campurtangan bagi membantu menyelesaikan segera krisis dalam parti komponen kedua terbesar dalam Barisan Nasional itu.

"Saya akan cari dan luangkan masa untuk berbincang dengan mereka dan lihat jika dapat mencari titik persamaan, kita akan mulakan dari situ," katanya.

Menurutnya kemungkinan beliau akan bertemu dengan pemimpin kumpulan-kumpulan berkenaan secara berasingan dan akan cuba berjumpa dengan mereka sebelum 28 November.

Perdana Menteri juga berkata krisis MCA sekarang boleh memberi kesan kepada BN terutama dalam usaha memulihkan imej BN di mata rakyat.

"Ya, ini akan menjejaskan usaha kita untuk memulihkan kedudukan BN di mata rakyat. Rakyat kini melihat UMNO sebagai amat stabil dan telah melalui proses transformasi dan memaparkan imej baru kepada rakyat.

"Dan kita berharap parti-parti lain akan dapat bersatu dan mencerminkan hasrat untuk memaparkan imej baru bagi BN," katanya.


AGENDA DAILY-19/11/2009

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers