Photobucket

KPI Menteri Esok

PUTRAJAYA 11 Dis. – Ahad ini merupakan hari penting kepada menteri-menteri Kabinet apabila prestasi mereka akan dinilai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Setiap menteri akan mengemukakan dan membentangkan apa yang telah mereka laksanakan dan capai sejak Prestasi Petunjuk Utama (KPI) diperkenalkan April lalu.

Ia akan dilakukan pada mesyuarat KPI di Hotel Mandarin Oriental, Kuala Lumpur lusa.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim memberitahu, Perdana Menteri dijadual mempengerusikan mesyuarat itu dan seterusnya membuat penilaian melalui panduan perunding dan Jabatan Perdana Menteri sendiri.

“Setiap menteri akan mengemukakan perkara pokok pencapaian kementerian mereka.

“Ini (mesyuarat KPI para menteri) merupakan tinjauan terakhir Perdana Menteri berasaskan janji komitmen beliau pada April lalu iaitu selepas November ini akan diadakan penilaian keseluruhan prestasi semua menteri Kabinetnya,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Rais, bagi kementerian beliau, antara perkara pokok prestasi dinilai berdasarkan pemahaman rakyat Malaysia mengenai gagasan 1Malaysia serta tahap penembusan Jalur Lebar di seluruh negara.

‘‘Alhamdulillah, nisbah diterokai yang dapat dipastikan ialah 30 peratus penembusan Jalur Lebar.

‘‘Demikian juga dengan kefahaman gagasan 1Malaysia yang mencapai tahap 30 peratus,” katanya.

April lalu, Perdana Menteri memperkenalkan pendekatan KPI untuk memantau prestasi dan pencapaian anggota Kabinetnya sebagai melambangkan pembaharuan serta pendekatan kerajaan yang lebih bertanggungjawab dan mendahulukan rakyat.

Berikutan itu, enam menteri kanan dilantik menerajui enam Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) bagi mencapai matlamat indeks KPI secara lebih berkesan.

Dalam aspek ini, Perdana Menteri terlibat secara langsung untuk mengkaji prestasi semua menteri pada setiap enam bulan.


UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers