Photobucket

Pas Tolak Syor Karpal Sing


KUALA TERENGGANU 13 Dis. - Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib hari ini menolak cadangan Pengerusi DAP, Karpal Singh agar kerajaan meminda Perlembagaan bagi membolehkan bahasa Inggeris dijadikan bahasa kedua rasmi negara.

Beliau yang juga Pesuruhjaya Pas Terengganu berkata, segala yang termaktub dalam Perlembagaan negara termasuk berkaitan bahasa rasmi tidak perlu dipinda dan dipertikaikan lagi.

Katanya, Perlembagaan negara sudah jelas menyebut bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan martabat bahasa tersebut perlu dipelihara dan dikekalkan sebagai satu-satunya bahasa rasmi.

Beliau memberitahu, adalah memadai bahasa Inggeris dijadikan bahasa perbualan harian yang dipertuturkan oleh individu tertentu malah ramai sedia maklum bahasa tersebut juga penting sebagai bahasa antarabangsa.

"Biarlah bahasa Inggeris dijadikan bahasa perbualan saja, tak perlulah jadi bahasa kedua rasmi di samping bahasa Melayu.

"Tak payah pinda Perlembagaan kalau hanya nak jadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi kedua.

"Martabat bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara mesti dipelihara dan dikekalkan, tak perlu ada dua bahasa rasmi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas saranan Karpal supaya kerajaan mempertimbangkan untuk meminda Perlembagaan bagi membolehkan bahasa Inggeris dijadikan bahasa rasmi kedua.

Menurut Pengerusi DAP itu, langkah tersebut berikutan bahasa Inggeris tidak diberi tempat sewajarnya dalam prosiding mahkamah sehingga menyebabkan pelabur asing termasuk bertaraf multinasional memilih untuk ke timbang tara daripada membawa kes mereka ke mahkamah tempatan.

Kelmarin, Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) menyifatkan tindakan Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Jelutong sebagai tindakan melampau dan cadangan itu dikhuatiri boleh menyebabkan bahasa etnik lain dalam negara ini terpinggir.


UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers