Photobucket

Serang BTN...Usaha Terancang Untuk Cemar 1 Malaysia

Kenapa pihak pembangkang tiba-tiba menyerang bertalu-talu Biro Tatanegara kebelakangan ini? Agensi yang berperanan mengendali kursus membentuk jati diri dan memberi pengetahuan tentang soal kenegaraan bukan baru sehari dua ini wujud.


Bagi Menteri Dijabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz beliau yakin ia adalah satu usaha terancang pembangkang untuk mencemar gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Cuba lihat rentetan kenyataan pemimpin pembangkang serang kurikulum BTN dan kemudiannya satu per satu negeri-negeri dikuasai pembangkang mengeluarkan arahan melarang kakitangan awam negeri masing-masing menyertai program anjuran BTN.Kemudian kumpulan pelajar tampil bercakap...lepas ini entah apa pula,”katanya.

Beliau berkata tidak mungkin semua ini timbul secara adhoc begitu sahaja.

“Saya sudah lama dalam politik…kata orang sekilas saja saya dapat menduga ia satu gerakan terancang,”katanya kepada Agendadaily Khamis ketika diminta menghuraikan kenyataannya bahawa kurikulum BTN akan dirombak bagi mencerminkan gagasan 1Malaysia.

Menurut beliau kenyataan itu bukan dibuat secara semborono untuk jawab soalan wartawan mengenainya isu BTN tempoh hari.

“Saya menteri,saya duduk dalam kabinet…saya hanya cakap mengenai apa yang sudah dipersetujui,”ujarnya.

Kata Nazri langkah hendak merombak itu bukan sengaja akan dibuat untuk mengaburi mata orang terhadap cara lama BTN yang digembar gembur pembangkang.

“Perdana Menteri bawa gagasan 1 Malaysia jadi kursus itu perlu disesuaikan dengan semangat itu.Ibarat tutup buku lama buka buku baru.Datuk Seri Najib baru saja ambilihalih pimpinan.Pemimpin baru kenalah cara baru.Itu saja,

“Kita tahu pembangkang sangat bimbang pada gagasan 1 Malaysia kerana mereka cukup sedar ia satu gagasan yang terbaik untuk penyatuan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

“Jadi sudah pasti mereka kena fikir cepat cara untuk memintasnya.Apa lagi isu yang terbaik untuk mencetuskan keraguan dan persepsi negatif orang bukan Melayu pada 1 Malaysia kalau tidak membongkar cerita-cerita lama kursus BTN dulu.

“Mereka harap dengan cara ini orang bukan Melayu akan cepat terasa rupanya cakap lain buat lain.Sini cakap 1 Malaysia dalam BTN cakap hal perkauman,”katanya.

Menurut Nazri setiap pemimpin ada cara pendekatan masing-masing.Katanya kerajaan sekarang komited untuk menjayakan 1Malaysia.


AGENDA DAILY-10/12/2009

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers