Photobucket

Kalimah Allah:Bantahan terus bergema…

Disebalik seruan kalangan pemimpin agar semua pihak bertenang - berbagai pihak disekitar negara khususnya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tanpa mengira ideoloji politik terus menyuarakan bantahan ekoran keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan akhbar mingguan dikendalikan oleh gereja katholik The Herald mengunakan kalimah Allah.

Selain di media cetak ia juga terus hangat diperdebatkan dalam laman-laman web dan blog.Satu usaha mendapatkan tandatangan membantahnya yang dikendalikan menerusi laman Facebook juga menarik sokongan ramai.

Ahad antara yang paling vokal membantahnya ialah Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Dr. Ma'amor Osman yang menyifatkan tindakan Herald itu seolah-olah menjolok sarang tebuan dan sebagai biadab dan tidak memikirkan sensitiviti pelbagai kaum di negara ini

Beliau menyatakan demikian selepas mengetuai 13 NGO termasuk PPIM membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul,Kuala Lumpur.

Menurut Dr Ma’amor pihaknya bertindak mengikut perlembagaan negara fasal 11(4) yang secara jelasnya melarang mana-mana pihak selain Islam menggunakan kalimah Allah.

Katanya bantahan mereka tidak setakat laporan polis dan sebagai langkah janjut, PPIM akan mengadakan perhimpunan secara aman di pekarangan masjid di sekitar ibu negara selepas solat Jumaat.

Di Pulau Pinang satu perhimpunan diadakan di depan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang di Lebuh Farquhar untuk tujuan sama.

Ia dianjurkan oleh kumpulan yang mengelar diri mereka Badan Anti Suruhanjaya Antara Agama (Badai)

Pengerusi Badai, Mohd. Hafiz Nordin berkata beliau tidak tidak faham mengapa pihak yang membawa hal berkenaan ke mahkamah tidak pernah bersyukur .

Beliau mengingatkan perhimpunan itu juga tanda amaran kepada orang bukan Islam supaya tidak mencabuli kehormatan agama Islam.

Di Pekan,20 NGO menyampaikan satu memorendum kepada Perdana Menteri sebelum beliau menghadiri mesyuarat UMNO Bahagian itu.

Di Melaka,Majlis Gabungan Belia Melaka menuntut Majlis Raja-raja dan Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa segera berhubung dengan isu berkenaan.

Di Kuala Terengganu,20 NGO yang menamakan diri mereka Gerakan Kebangkitan Rakyat merancang mengadakan perhimpunan di Batu Buruk Jumaat ini bagi menyuarakan bantahan ketas pengunaan kalimah Allah.

Sementara itu sehingga jam 6 pagi Isnin seramai 28,506 orang telah menandatangani sokongan petisyen bagi membantah pengunaan kalimah Allah.

Petisyen bertajuk MENENTANG PENGGUNAAN NAMA ALLAH OLEH GOLONGAN BUKAN ISLAM yang dilancarkan oleh kumpulan itu berharapo mendapat satu juta tandatangan.

Penasihat agama kumpulan berkenaan ialah penceramah,Ridhuan Tee Abdullah.


AGENDA DAILY-3/1/2020

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers