Photobucket

Perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sepatutnya bermula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 25 Januari ini ditunda ke 2 Februari.

Ini kerana Mahkamah Persekutuan yang mendengar rayuannya bagi mendapatkan dokumen-dokumen penting kes pagi Rabu hanya dapat membuat keputusan pada 29 Januari ini.

Keputusan berkenaan diumum oleh Hakim Besar Malaya Tan Sri Ariffin Zakaria.

Selain beliau dua hakim lain yang mendengar rayuan ini ialah Datuk Md Raus Shariff dan Datuk Abdul hamid Embong.Penal peguam Anwar diketuai oleh Karpal Singh.

Ketiga hakim berkenaan tidak dapat mencapai kata putus setelah berbincang hampir 45 minit di kamar hakim.

“Kami tidak dapat membuat keputusan hari ini. Kami akan memutuskannya pada 29 Januari. Perbicaraan kes ini akan ditunda sehingga keputusan diumumkan. Ia boleh diteruskan pada 2 Februari,” kata Arifin.

Usaha Anwar mendapatkan dokumen penting daripada pihak pendakwaraya bermula sejak tahun lalu.

Pada 16 Julai tahun lalu, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah meluluskan permohonan Anwar supaya pendakwaraya menyerahkan beberapa dokumen, antaranya laoran perubatan pemeriksaan ke atas Mohd Saiful Bukhari di HKL dan rakaman CCTV bagi memudahkannya membela diri. Hakim bagaimanapun menolak permohonan Anwar untuk mendapatkan spesimen asal DNA.

Hakim berkenaan memutuskan, mengikut Seksyen 51A Penal Jenayah, pihak pendakwa mesti menyerahkan Anwar semua dokumen, kecuali sampel DNA Mohd Saiful Bukhari bagi membolehkan beliau membela diri dan proses kehakiman dapat dijalankan lebih adil dan telus.

Bagaimanapun pada 6 November, Mahkamah Rayuan pula telah sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi itu. Hakim Hasan Lah menggunakan Seksyen 51 Penal Jenayah, dengan alasan Anwar tidak berhak diberikan dokumen-dokumen berkenaan sebelum perbicaraan bermula.

Hasan berkata, seseorang yang dituduh melakukan kesalahan jenayah tidak boleh dibenarkan“memancing” makluamat daripada pendakwaraya sebelum perbicaraan bermula. Katanya Mahkamah Tinggi telah melakukan kesilapan apabila ia memerintahkan pendakwaraya menyerahkan dokumen berkenaan kepada Anwar.


AGENDA DAILY - 20/1/2010

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers