Photobucket

Pembangkang Gagal Wujud Kerajaan Alternatif

KUALA LUMPUR 11 Feb. - Perasaan tidak puas hati yang diluahkan secara terbuka oleh wakil rakyat pembangkang terhadap pentadbiran negeri-negeri yang diterajui pakatan itu membuktikan ia telah gagal membentuk kerajaan alternatif.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, wakil rakyat terbabit tidak dapat lagi menyembunyikan perasaan tidak berpuas hati mereka kerana terdapat pelbagai masalah yang gagal ditangani dengan berkesan.

"Adalah jelas pentadbiran kerajaan negeri pembangkang telah gagal. Kita harap rakyat menyedari hakikat bahawa parti-parti yang menyertai pakatan ini tidak boleh bekerjasama.

"Ini adalah jelas apabila wakil rakyat pembangkang terlibat dalam 'perang terbuka' sesama sendiri dalam tempoh kira-kira lebih setahun selepas pilihan raya umum lalu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis Perhimpunan Bersama Petugas Kumpulan Felda di Dewan Perdana Felda di sini hari ini.

Antara wakil rakyat pembangkang yang lantang bersuara ialah Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin yang baru-baru ini menegaskan, DAP tidak diperlukan dalam pakatan berkenaan kerana parti itu menjadi punca utama kepada semua masalah dalaman.

Zulkifli yang juga ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata, kes pusat penyembelihan babi di Kedah dan peletakan jawatan bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Fairus Khairuddin sebahagian daripada contoh tindak-tanduk DAP sebagai 'duri dalam daging' bagi pakatan pembangkang.

Muhyiddin berkata, kegagalan paling ketara pakatan pembangkang ialah mereka tidak mempunyai hala tuju yang jelas bagaimana hendk mentadbir negeri-negeri yang dimenangi.

"Kita nak tanya pembangkang apa pelan mereka untuk memajukan negeri. Mereka tak pernah bentang pun, sebaliknya bercakaran sesama sendiri, jadi saya harap ini menjadi satu iktibar," katanya.

Menurut beliau, pendekatan pembangkang itu jauh berbeza dengan kerajaan BN di peringkat negeri dan Pusat yang telah mengatur hala tuju lebih jelas termasuk mewujudkan Program Transformasi Kerajaan (PTK), Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan model ekonomi baru.

"Apabila bercakap tentang soal masa depan rakyat negara kita, BN tak bercanggah ataupun mempertikaikan soal kerjasama kita termasuk bagi mengembalikan semula keyakinan rakyat.

"Walaupun ada sedikit masalah dalam komponen BN, ini tak menjadi halangan untuk kita bergerak ke hadapan," ujarnya.

Sementara itu, beliau menyifatkan laporan perunding risiko serantau bahawa Malaysia telah berubah haluan ke arah keadaan tidak stabil sebagai karut.

Beliau berkata, kerajaan tidak perlu memberikan reaksi terhadap laporan yang dibuat Perunding Politik dan Risiko Ekonomi (PERC) yang beribu pejabat di Hong Kong kerana pihak berkenaan tidak tahu apa-apa mengenai negara ini.

"Saya fikir pihak-pihak di PERC 'bercakap menerusi hidung dan bukannya mulut.' Mereka juga mungkin duduk di suatu tempat di pedalaman Hong Kong menyebabkan mereka tidak tahu apa-apa," katanya.

PERC dalam laporan yang dipetik oleh portal berita The Malaysian Insider semalam mendakwa sejak awal tahun ini situasi di Malaysia menjadi semakin tidak stabil dengan kumpulan elit minoriti menguasai agenda nasional sehingga menjejaskan tarikan pelabur.

Antara isu-isu yang dibangkitkan oleh PERC bagi mengesahkan dakwaan mereka ialah kehilangan dua enjin pesawat pemintas F-5E, perbicaraan kes liwat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, penahanan suspek pengganas dari beberapa negara Afrika dan Asia Barat serta kejadian membakar gereja dan surau.

Menurut Muhyiddin, laporan berkenaan mempunyai agenda tersembunyi bagi mewujudkan ketidakstabilan di negara ini.

"Semua laporan ini memang ada motif tertentu dengan niat tidak mahu membantu.

"Bagaimanapun kita tidak minta mereka bantu. Kita bantu diri sendiri dan kita tidak perlukan komen mereka kerana saya fikir ramai lagi orang yang tahu dan dapat menilai diri kita secara sangat objektif.

"Kita juga tidak meletakkan asas kepada emosi tetapi fakta dan realiti.

"Pada hakikatnya rakyat Malaysia gembira dan tidak menghadapi sebarang bencana besar atau mengalami kegelisahan kaum di negara ini atau berperang sesama sendiri.

"Jadi, apa yang mereka cakap?" katanya.

Tambah Muhyiddin, pihak-pihak yang membuat laporan berkenaan sepatutnya datang ke Malaysia bagi menyaksikan sendiri suasana kehidupan harian rakyat negara ini.

"Kita gembira untuk membawa mereka ke sini bagi (membolehkan mereka) melihat apa itu kestabilan, apa itu keselamatan, apa itu perang dan apa itu kegelisahan," katanya.


UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers