Photobucket

Konsep 1Malaysia Tiru 1Israel Hanya Pembohongan

KUALA LUMPUR 18 Mac - Tuduhan Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa konsep 1Malaysia ditiru daripada 1Israel yang kononnya mendapat nasihat syarikat perunding sama, adalah pembohongan terbaru Ketua Pembangkang itu.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang mendedahkan pembohongan Anwar itu berkata, firma perunding komunikasi global, Apco Worldwide (Apco) yang dikaitkan terlibat dalam pembentukan 1Israel telah pun membuat penafian.

''Apco dalam kenyataan hari ini menafikan dakwaan Anwar itu dan menegaskan bahawa gagasan 1Malaysia telah diilhamkan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum firma perunding berkenaan dilantik untuk memberi sokongan komunikasi kepada kerajaan Malaysia.

''Firma perunding ini juga menafikan bahawa ia mewakili kerajaan Israel atau Perdana Menterinya, Ehud Barak dan turut menjelaskan ia tidak terlibat dengan kempen 1Israel," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Pada sidang akhbar yang turut dihadiri Ahli Parlimen Pontian yang juga Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan, Khairy mengedarkan kepada wartawan kenyataan akhbar oleh Apco yang beribu pejabat di Washington, Amerika Syarikat dan mempunyai 29 pejabat cawangan di seluruh dunia.

Apco dilantik oleh kerajaan Malaysia sebagai firma perunding bagi membantunya berkomunikasi menerusi media bentuk baru.

Ketika berucap menyokong usul menjunjung kasih di atas titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat semalam, Anwar mendakwa konsep 1Malaysia diilhamkan oleh Apco yang merupakan sebuah firma perunding negara itu yang turut mengutarakan konsep 1Israel.

Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau menegaskan, Anwar perlu menarik balik dakwaannya dan meminta maaf kepada kerajaan Malaysia dan Najib kerana membuat tuduhan melulu.

''Sekiranya beliau masih bertegas dengan dakwaan ini, Anwar tidak harus berselindung di sebalik kekebalan ahli Parlimen dengan mengulang balik retorik politiknya di luar Dewan.

''Ini bagi membolehkan tindakan undang-undang diambil terhadapnya," kata beliau.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz pada sidang akhbar berasingan berkata, hanya Jawatankuasa Pilihan Dewan Rakyat yang boleh menentukan bentuk hukuman terhadap Ketua Pembangkang itu.

''Ini kerana tuduhan ke atas Perdana Menteri adalah serius apatah lagi beliau yang juga seorang Islam dikaitkan dengan satu pertubuhan yang didakwa sebelum ini telah membantu Israel.

''Saya tidak tahu dan tidak mempunyai kuasa dalam hal ini, tetapi anda boleh merujuk kepada kes-kes lalu umpamanya membabitkan Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo," katanya.

UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers