Photobucket

PAS Tahu Komplot 16 September

KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam menjelaskan bahawa parti itu mengetahui mengenai rancangan yang dilakukan oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengambil alih kerajaan pusat pada 16 September 2008 lalu.

Menurutnya, PAS turut bersama dalam perancangan tersebut kerana parti itu dan Pakatan Rakyat (PR) berusaha untuk mengubah kerajaan pusat sama seperti tindakan Barisan Nasional (BN) yang berusaha mengubah kerajaan sesebuah negeri.

“Memang kita bersama (PR), kita berusaha untuk membuat perubahan tersebut, kita memang berusaha sepertimana BN, ia adalah amalan demokrasi negara,” katanya kepada media di lobi Parlimen semalam.

Ditanya adakah beliau mengetahui bahawa ada golongan ulama dalam parti itu yang mendakwa mereka tidak mengetahui mengenai perancangan itu, Abdul Hadi bagaimanapun menafikan dakwaan tersebut dan menyifatkannya sebagai pandangan peribadi sesetengah pihak.

“Dakwaan itu tidak tepat dengan hakikat yang sebenar, kami lebih faham apa yang berlaku, PAS juga bijak menangani hal ini,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menegaskan, dakwaan lapan nama ahli parlimen yang dikatakan akan melompat keluar dari BN oleh Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim juga tidak tepat.

Dalam perkembangan lain, Abdul Hadi menuntut perkataan Tuhan dalam Rukun Negara ditukar kepada nama Allah kerana penganut agama lain sudah menerima kalimah Allah seperti mana yang dituntut oleh penganut Kristian.

Katanya, Islam tidak pernah melarang orang bukan Islam dari menggunakan nama Allah dalam agama mereka walaupun terdapat percanggahan.

“Orang bukan Islam sudah menyedari kalimah Allah ini memberi makna yang unggul, perkataan seperti God dan Lord tidak menepati apa yang mereka mahukan.

“Oleh itu, kerajaan perlu menerima secara positif dalam menangani hal ini dan pada masa sama ia akan menuju kepada perpaduan rakyat,” katanya.

mSTAR

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers