Photobucket

Proton Exora Akan Diperkenal Sebagai Teksi 1Malaysia

KUALA LUMPUR 14 Mei – Bagi meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan awam khususnya teksi, kenderaan pelbagai guna (MPV) Exora keluaran Proton Holdings Bhd. akan dijadikan sebagai teksi 1Malaysia.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan Proton pada 6 April lepas mengenai perkara itu dan berpendapat kenderaan berkenaan dapat memberi keselesaan kepada penumpang.

"Exora dijangka lebih baik daripada model teksi lain yang sedia ada sekarang kerana ia selesa dari segi ruang tempat duduk dan tempat menyimpan barangan.

"Imej teksi bukan sahaja terletak pada mutu perkhidmatan yang ditawarkan malah turut dilakar dari segi tahap kualiti kenderaan,” katanya kepada pemberita sebelum menyempurnakan majlis penyampaian surat tawaran kelulusan (STK) 3,000 lesen baru teksi individu di Lembah Klang di sini, hari ini.

Beliau berkata, pada masa ini, pengeluaran teksi bajet menggunakan beberapa model kenderaan seperti Iswara, Wira, Waja dan Saga teksi akan diteruskan sehingga November ini selain memperkenalkan model Persona sebagai teksi.

Nazri berkata tahun lalu, Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) menerima 5,954 permohonan baru lesen teksi individu dan daripada jumlah itu, 3,000 permohonan diluluskan.

"Daripada jumlah ini, pemohon mengikut kaum ialah Melayu (1,572 orang), Cina (659), India (743) dan lain-lain (26). Daripada angka ini, seramai 2,753 orang adalah lelaki manakala wanita (247),” katanya.


BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers