Photobucket

#PROJEKISTANBUL .. Apa Kaitannya Dengan #PRKkajang?

#PROJEKISTAMBUL


1. Semenjak kekalahan PRU13 menyentap Anwar Ibrahim kedunia realiti, dia menjadi semakin resah kerana telah kurang mendapat sokongan dari pihak asing. Ini kerana semenjak 1998 lagi beliau telah menjanjikan bahawa PKR dengan berbonekan DAP dan PAS sudah boleh menawan Putrajaya. Sampai 2014, Anwar masih ketua pembangkang dan makin bermasaalah pentadbiran parti PKR. Setelah kehilangan sejumlah besar penyokong dari Indonesia gara-gara kemarahan Yusuf Kalla, Anwar Ibraahim berasa terpinggir dan terjerumus dalam depressi hingga mengambil peluaang untuk perawaatan botox untuk menggembirakan hati.

2. Dalam kerunsingan yang beliau bukan lagi tunggak pembangkang, kerana pimimpin DAP yang jauh lebih muda seperti Lim Guan Eng, Tony Pua, Anthony Loke, Teresa Kok dan yang lain makin lantang dan dikenali, di PKR sendiri bintang Rafizi dan Nik Nazmi makin pudar. Tan Sri Khalid pula mengorak langkah positif dengan pentadbiran Selangor tanpa campur tangan Anwar. Selepas Khir Toyo, Selangor dibawah pimpinan kera pun akan maju, dan Tan Sri Khalid bukan kera. Dia adalah ahli korporat yang handal, dan pernah berperanan membawa Guthrie dan Sime Darby ke Malaysia ketika ‘Dawn Raid’ yang dirancang Tun Dr Mahathir.

3. Anwar masih dikelilingi isu personal dan isu liwat belum selesai. Dia mula bercatur. Azmin makin disisih oleh Faeqah dan inginkan ‘takhta’ MB Selangor. Khalid sudah tidak pedulikan kata Anwar dan hanya mahu mentadbir Selangor. Faeqah makin sombong sampai 6 bulan dah tak bercakap dengan Wan Azizah. Rafizi mula salah langkah dan mengeluarkan kenyataan yang lebih berunsur politik dari berunsurkan sifat beliau dahulu yang lebih strategik.

4. Anwar lebih menghabiskan masa di Indonesia sambil berfoya dengan Gunawan M, pengasas koran Tempo. Dia asyik bersembunyi di Four Seasons Jakarta, dan bersubahat dengan Kelab Pakatan Jakarta untuk menjatuhkan Zahrain yang tahu selok belok Anwar di Jakarta dan teman teman joli yang sering mengerumuni beliau. Dia nekad, perlu ada strategi baru. Enter, Rafizi.

5. Rafizi mencadangkan supaya Anwar menggunakan dana Selangor untuk menawan Putrajaya. Sebagai orang yang pandai study tapi tidak ada original idea sendiri, Rafizi menyelidik dari mana inspirasi (dan ciplak) akan datang. Sampailah dia di Istanbul dan strategi Recep Tayyip Erdoğan yang menawan Istanbul tahun 1994 dan menggunakan dana dari pelaburan 4billion dollar, projek awam dan pembinaan infrastruktur untuk menabung dana parti dan dana populariti untuk menjadi Perdana Menteri Turkey, selepas dipenjarakan pada tahun 1999.

6. Dengan itu, Anwar mengeluarkan kertas kerja Projek Istanbul, enam bulan lalu yang salah satu milestone ialah untuk Anwar menjadi MB Selangor. Tapi, Khalid nak diletakkan dimana? Tak mungkin Khalid akan berundur dengan begitu mudah. Nak minta tolong Wan Azizah pun susah, kerana semenjak rapat dengan Khalid, Faeqah sudah mula menjaugkan diri dari Keluarga Puaka ini. Salah satu caranya ialah melagakan Azmin dengan Khalid dan mengambil alih tempat Khalid ‘untuk parti’ dan menggunakan dana Selangor untuk menawan Putrajaya.

7. Itulah, secara am, Projek Istanbul.

Sumber

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers