Photobucket

Carian #MH370 Masuk Fasa Baru..Penumpuan Bawah Laut Sahaja..

52 hari sudah berlalu...tanpa sebarang jawapan maupun sebutir serpihan MH370 ditemui di kawasan tumpuan carian di Selatan Lautan Hindi.

Kalau nak kira siapa saja boleh patah semangat.Namun Perdana Menteri Australia Tony Abbott nampaknya terus bersemangat dan berikrar untuk memberi jawapan kepada misteri kehilangan pesawat Boeing 777-200 MAS itu.

Katanya bukan sahaja keluarga malah satu dunia serta industri penerbangan inginkan jawapan apa sebenarnya terjadi.

Kata Abbott Australia tidak berhajat untuk mengecewakan harapan mereka mendapatkan jawapan itu.

Beliau menegaskan pendirian berkenaan dalam sidang akhbar bersama Pengarah JACC,Angus Houston di Canberra Isnin semasa mengumumkan pencarian MH370 akan memasuki fasa baru.

Di bawah fasa baru ini tumpuan penuh diberikan pada carian di bawah dasar laut  menerusi pengunaan alat penyelam AUV milik swasta.

Pencarian menerusi udara akan dihentikan.

Abbott kata besar kemungkinan serpihan tidak akan dapat ditemui di permukaan laut lagi.

Katanya syarikat-syarikat swasta berkenaan sedang dikenalpasti dan akan diputuskan dalam masa terdekat.

Beliau menganggarkan kos pengunaan khdimat AUV swasta untuk pencarian berkenaan ialah AUD60 juta atau sekitar RM180 juta.

Perdana Menteri Australia itu membayangkan pembiayaan  kos berkenaan mungkin dikongsi bersama oleh negara-negara terlibat.

Menurut beliau pencarian yang dijangka memakan masa enam kem lapan bulan itu akan meliputim kawasan seleuas hampir 60,000 kilomiter persegi.

Abbott berkata adalah amat mengecewakan semua pencarian menerusi udara dan bawah dasar laut setakat ini tidak menemui sebarang serpihan MH370.

Apapun katanya pasukan pencari tetap yakin MH370 berada di lokasi tumpuan carian sekarang.

Katanya mereka sangat yakin berdasarkan berdasarkan bunyi ping yang dikesan oleh kapal Ocean Field.

Angus pula memberitahu bunyi ping yang dikesan itu adalah sama yang biasanya dipancarkan oleh kotak hitam pesawat.

Setakat ini alat penyelam Bluefin-21 milik tentera Amerika telah melakukan misi carian bawah laut ke 16.


#VIDEO : BONGKAR! Menipu Rakyat Satu Strategi - ANWAR

#VIDEO : Jawapan Najib Kepada Dunia Mengenai Kes Anwar

AMK Tidak Setuju Desakan DAP Supaya PAS Keluar Pakatan Jika Laksana Hudud


JASIN, 27 April (Bernama) -- Angkatan Muda Keadilan (AMK) hari ini menyatakan pendiriannya untuk tidak bersetuju dengan desakan DAP supaya PAS keluar daripada pakatan pembangkang sekiranya mahu melaksanakan hukum hudud di Kelantan.

Ketuanya Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata sebagai cabang muda dalam PKR dan pakatan itu, AMK tidak akan bersetuju terhadap desakan mana-mana pihak terutamanya rakan dalam pakatan pembangkang untuk mengeluarkan mana-mana parti daripada pakatan tersebut tanpa sebab kukuh.

Bagaimanapun, Pengerusi PKR Negeri Melaka itu berkata AMK memahami hasrat dan kemarahan yang ditunjukkan pemimpin DAP berkaitan isu hudud dan menegaskan isu itu perlu diselesaikan secara muafakat bersama pimpinan pakatan pembangkang.

Beliau ditemui pemberita selepas mengundi di Taman Bemban Utama di sini hari ini untuk menentukan kepimpinan PKR bagi penggal 2014 hingga 2017 dan beliau turut bertanding bagi jawatan naib presiden.

PAS Kelantan melalui anggota Parlimennya merancang untuk membawa usul rang undang-undang persendirian (hukum hudud) di Dewan Rakyat bagi mendapatkan kebenaran melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 selewat-lewatnya Disember ini.

Pada Jumaat lepas Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Loke Siew Fook dilaporkan sebagai berkata PAS perlu berundur daripada pakatan itu jika bertegas untuk tetap dengan keputusannya berhubung pelaksanaan hudud di Kelantan.

BERNAMA

Tun M - BN perlu bertanding PRK Bukit Gelugor


Barisan Nasional (BN) perlu bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) kerusi Parlimen Bukit Gelugor, Pulau Pinang walaupun peluang untuk menang tipis, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata, soal turun bertanding perlu menjadi keutamaan, bukan faktor menang atau kalah.

"Di PRK Sungai Limau (Kedah) lepas macam itu juga, ramai yang kata BN tidak perlu letak calon sebab PAS tetap akan menang, tetapi BN tetap bertanding.

"Soal utama adalah pertandingan untuk menunjukkan sekurang-kurangnya ada orang yang tidak bersetuju walaupun kalah," katanya selepas melancarkan buku 'Saya, SPR dan Pilihan Raya' tulisan bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar di Kuala Lumpur, hari ini.

Dr Mahathir berkata demikian sebagai mengulas pandangan beberapa pihak yang menyifatkan BN pasti tewas pada PRK Bukit Gelugor, dan oleh itu tidak perlu meletakkan calon.

Kerusi Bukit Gelugor kosong berikutan kematian penyandangnya, Karpal Singh daripada DAP pada 17 April lalu akibat nahas jalan raya di Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Gua Tempurung di Kampar, Perak.

Dalam Pilihan Raya Umum pada Mei 2013, Karpal menang kerusi itu dengan majoriti 41,778 undi menewaskan calon MCA, Teh Beng Yeam.


SPR menetapkan 25 Mei sebagai tarikh pengundian PRK Bukit Gelugor dengan penamaan calon pada 12 Mei. Pengundian awal dijadualkan pada 21 Mei. – Bernama, 25 April, 2014.

Malaysian Insider

Najib Ucap Takziah Kepada Keluarga Karpal Singh


KUALA LUMPUR, 17 April (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan takziah kepada keluarga bekas Pengerusi DAP dan Anggota Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh yang maut dalam kemalangan, pada awal pagi.

Najib berkata beliau mendengar berita mengenai kematian Karpal, setibanya beliau di Ankara bagi memulakan lawatan rasmi ke Turki.

"Saya baru sahaja mendarat di Ankara apabila saya mendengar berita bahawa YB Karpal Singh meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya.

"Takziah saya kepada keluarga," kata Perdana Menteri dalam mesej Twitternya.

Lawatan Najib ke Turki adalah atas jemputan rakan sejawatan beliau, Recep Tayyip Erdogan.

Turut terbunuh dalam kemalangan pada 1.10 pagi di Kilometer 306.1 Lebuhraya Utara Selatan laluan utara berhampiran Gua Tempurung di Kampar itu ialah pembantu peribadi Karpal, Michael Cornelius, 40-an.

Menurut polis, kenderaan Toyota Alphard MPV yang dinaiki Karpal, 74, dan empat orang lain dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang telah terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori lima tan yang membawa muatan simen, besi dan mozek.

Lori berkenaan dipercayai bergerak perlahan di sebelah kiri laluan ke utara lebuhraya berkenaan memandangkan ia membawa muatan berat dan tempat kejadian juga merupakan kawasan laluan berbukit.

BERNAMA

#VIDEO : Menteri Kewangan Kedua Cadangkan Usul GST

Aspirasi Bangsa: Syabas PDRM!! Reman terhadap syed ahmad saifullah ...

Aspirasi Bangsa: Syabas PDRM!! Reman terhadap syed ahmad saifullah ...: Berikutan laporan polis terhadap pemilik akaun facebook yang menunjukkan gambar cebisan daging dan terdapat wajah datin seri rosmah mans...

SEMUT HITAM: "PESTA BUIH PKR", TIGA BAKAL TARIK DIRI???

SEMUT HITAM: "PESTA BUIH PKR", TIGA BAKAL TARIK DIRI???: Azmin Ali, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dijangka kekal dalam senarai calon bagi merebut jawatan Tim...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers