Photobucket

Isu Kalimah Allah : Zul Noordin dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin PKR

Ahli Parlimen PKR Kulim Bandar Bharu Zulkifli Noordin hanya akan tahu mengenai kedudukannya dalam parti itu dalam masa sebulan lagi ekoran tindakannya buat laporan polis terhadap Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad mengenai isu kalimah Allah.

Ini kerana Biro Politik PKR yang bermesyuarat di ibupejabat parti itu dekat Petaling Jaya petang Selasa putuskan untuk hadapkannya ke Jawatankuasa Disiplin parti itu.Hadir sama di mesyuarat itu ialah Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.Zulkifli tidak hadir kerana bukan anggota biro itu..

Hal ini diumumkan oleh Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution dalam satu kenyataan yang dibacakan kepada wartawan selepas mesyuarat berkenaan.

Katanya, keputusan Jawatankuasa Disipilin akan terikat kepada tiga perkara iaitu memberi amaran, menggantung atau memecat keahlian.

Zulkifli juga diarah supaya tidak membuat sebarang kenyataan sepanjang tempoh berkenaan.

Menurut beliau Biro Politik PKR kesal dengan tindakannya.

Sebelum ini ramai yang menduga PKR akan bertindak serta merta keatas Zulkifli yang membuat laporan polis terhadap Khalid Samad pada hari Sabtu lalu.

Ia mencetuskan kemarahan kalangan pimpinan PKR dan pembangkang.

Zulkifli bagaimanapun menegaskan beliau tidak akan tarik balik laporan polis itu dan sedia keluar dari parti demi mempertahankan kesucian kalimah Allah.

Sementara itu bercakap kepada wartawan selepas mesyuarat berkenaan Anwar mengulangi pendirian terbuka PKR terhadap isu kalimah Allah.

Katanya , “saya ulangi pendirian pimpinan parti berdasarkan pandangan ulama-ulama besar dunia yang kita rujuk, tidak terbatas pada tiga ulama besar seperti Syeikh Yusuf Qaddrawi, Syeikh Wahbah Zuhkairi dan Syeikh Taha Jabbir Alwani tetapi juga beberapa tokoh lain.”

“Saya ingin ulangi bahawa pendirian kita masih tetap pada prinsip hak yang ditetapkan di dalam Islam sepertimana yang telah kami rujuk kepada ulama besar dan keduanya apa yang dijamin dalam perlembagaan kita,” katanya.

Menurut beliau dalam masa yang sama PKR akan meneruskan sidang pertemuan dan perbincangan dengan pengganut ugama krisitian dan lain-lain dan juga akan menyuarakan kebimbangan umat Islam supaya kemudahan ini tidak disalahgunakan.

“Saya yakin setakat ini ketua-ketua paderi kristian telah memberi jaminan bahawa mereka hanya mahu menggunakan hak ini untuk kegiatan agama dan pengganut agama kristian dan bukan maksud mereka untuk menghasut atau mendakyahkan kepada umat Islam.” kata Anwar.
Sementara itu, berhubung isu Ahli Parlimen Indera Mahkota Azan Ismail yang meletak jawatan sebagai Timbalan Pengerusi 2 PKR Pahang, beliau memberitahu Biro Politik telah diberi penerangan khas oleh Azan sendiri.


AGENDA DAILY - 26/1/2010

----------------------------------------------------------------

‘Rela dipecat’


KUALA LUMPUR 26 Jan. – Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin menegaskan beliau bersedia menghadapi sebarang kemungkinan termasuk dipecat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) berikutan ketegasannya dalam memperjuangkan isu berkaitan Islam.

Walaupun akur dengan keputusan mesyuarat Biro Politik PKR hari ini yang akan menghadapkan beliau kepada jawatankuasa disiplin parti kerana membuat laporan polis ke atas Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad, namun Zulkifli berkata, beliau juga mempunyai hak dan pendirian berhubung perkara itu.

‘‘Tidak apa saya tunggulah sebulan apa yang hendak dilakukan oleh jawatankuasa disiplin parti kerana ia dilaksanakan berdasarkan kepada peruntukan parti, itu hak mereka, tetapi saya juga ada hak.

‘‘Malahan saya tidak perlu pun tunggu sebulan untuk mengambil pendirian dan membuat keputusan, saya ada pilihan berbuat demikian tanpa menunggu jawatankuasa disiplin,’’ katanya.


UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers