Photobucket

‘Perak Darul Kartun’ Hina Perak

IPOH – Kenyataan ‘Perak Darul Kartun’ oleh Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming dalam satu majlis pada September lalu dianggap sebagai menghina kedaulatan Perak dan Institusi Diraja.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, sikap tersebut perlu dijadikan pengajaran oleh rakyat Perak dalam menilai golongan yang mereka mahu `angkat’ sebagai pemimpin di negeri ini.

“Pemimpin macam ini ke yang perlu diikut sedangkan kata-katanya yang menggelar `Perak Darul Kartun’ itu sendiri telah menghina Perak,” katanya di sini hari ini.

Zambry berkata, Kor Ming yang juga Anggota Parlimen Taiping tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana beliau sepatutnya menunjukkan keperibadian yang baik kepada rakyat.

Sementara itu, katanya, cadangan supaya semua wakil rakyat UMNO menandatangani surat ikrar bagi menyatakan kesetiaan kepada UMNO tidak perlu dilakukan.

Menurutnya, cadangan oleh Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Mukhriz Tun Mahathir itu dilihat tidak akan membawa sebarang kesan.

Pada 5 Disember lalu media melaporkan Mukhriz mencadangkan supaya semua wakil rakyat UMNO dan pemimpin parti itu menandatangani surat ikrar bagi menyatakan sokongan dan kesetiaan mereka untuk terus bersama parti walau dalam apa jua keadaan sekalipun.

Mukhriz dipetik sebagai berkata, cadangan berkenaan adalah susulan daripada ikrar taat setia yang dilafazkan pada Perhimpunan Agung UMNO 2011.

Kata Mukhriz menerusi syor itu, mereka yang didapati melanggar ikrar secara bertulis tersebut akan berhadapan dengan tindakan disiplin.

mynewshub.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers