Photobucket

Perwakilan tolak Ong Tee Kiat sebagai Presiden MCA


Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) MCA, hari Sabtu membuat keputusan yang dramatik apabila usul menolak kepimpinan Presidennya Datuk Seri Ong Tee Kiat diluluskan dengan perbezaan 14 undi.

Manakala nasib Datuk Seri Dr Chua Soi lek sebagai Timbalan Presiden, EGM berkenaan memutuskan untuk mengekalkan beliau sebagai ahli tetapi tidak mengembalikan jawatan Timbalan kepadanya.

Melalui undian usul pertama yang berbunyi bahawa perwakilan hilang keyakinan terhadap kepimpinan Presiden, seramai 1,155 perwakilan menyokong usul itu manakala 1,141 menolak.

Usul kedua mengenai sama ada pemecatan atau penggantungan Soi Lek sebagai ahli oleh Majlis Presiden diterima atau tidak, seramai 1,204 menolak keputusan Majlis Presiden itu dan 1,095 perwakilan setuju Soi Lek dipecat atau digantung.

Manakala usul ketiga berhubung dengan kedudukan Soi Lek sebagai Timbalan Presdien pula seramai 1,184 setuju dengan keputusan parti memecat Soi Lek daripada jawatan Timbalan Presiden dan hanya 1,110 tidak setuju.

Mengulas keputusan tersebut, Tee Kiat berkata, beliau menerima keputusan yang dibuat oleh para perwakilan itu dengan hati terbuka.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai hasil EGM berkenaan.

Setiausaha Agung MCA, Datuk Wong Foon Meng pula ketika ditanya implikasi keputusan EMG itu berkata, Jawatankuasa Pusat MCA akan mengadakan mesyuaratnya tidak lama lagi bagi menentukan kedudukan Tee Kiat.

Berdasarkan perlembagaan MCA, Presiden hanya boleh dipecat melalui dua pertiga undi perwakilan persidangan.


agenda daily – 10/10/2009

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers