Photobucket

Presiden MCA serahkan nasib kepada jawatankuasa pusat


KUALA LUMPUR: Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat bersetuju untuk tidak membuat sebarang keputusan mengenai masa depannya tanpa terlebih dahulu berbincang dengan jawatankuasa pusat (CC) parti selepas perwakilan parti meluluskan undi tidak percaya terhadap kepimpinannya kelmarin.

Setiausaha Agung parti Datuk Wong Foon Meng memberitahu pemberita di sini semalam, presiden mematuhi nasihat majoriti anggota CC.

"Majoriti anggota Jawatankuasa Pusat MCA telah menasihatkan presiden MCA untuk tidak membuat sebarang keputusan berhubung keputusan EGM (mesyuarat agung luar biasa) sehingga presiden dirujuk ke jawatankuasa pusat MCA dan beliau bersetuju," kata Wong.

Sehari selepas MCA terjerumus dalam satu lagi krisis kepimpinan, Wong berikrar bahawa CC yang akan bermesyuarat pada 15 Okt, akan bertindak dengan mengutamakan kepentingan komuniti dan MCA serta pilihan raya umum akan datang.

Ong mengesahkan perkara itu dalam blognya semalam.

"Saya bertanggungjawab sepenuhnya bagi keputusan EGM dan akan mengambil tindakan dengan mengutamakan kepentingan parti selepas berbincang dengan rakanrakan dan penyokong saya dan perbincangan mengenai mesyuarat jawatankuasa pusat akan datang," katanya.

Mengenai keputusan EGM, beliau menulis: "Saya menghormati keputusan yang dibuat oleh perwakilan pusat pada EGM MCA semalam. Keputusan itu telah menghantar isyarat tertentu yang saya lihat telah ditafsirkan dalam akhbar oleh pihak-pihak berlainan dengan pelbagai tafsiran."

Wong berkata CC akan melakukan post-mortem yang serius terhadap EGM yang turut mengembalikan keanggotaan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek tetapi menolak usul untuk mengembalikan jawatannya sebagai timbalan presiden parti.

Beliau mengulangi bahawa tindakan disiplin yang diambil terhadap Dr Chua yang membawa kepada EGM itu merupakan "keputusan kolektif" majlis presiden.

Majlis Presiden memecat Dr Chua pada Ogos kerana mencemarkan imej parti berikutan skandal video seksnya dan CC meminda keputusan itu kepada digantung keanggotaan selama empat tahun.

Setiausaha Akhbar Ong, Lim Xiu Bin dalam kenyataan semalam berkata Ong mengambil cuti selama empat hari sehingga Rabu ini.


BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers