Photobucket

Perhimpunan Agung UMNO 2011 : Taklimat PM Buka Tirai Perhimpunan Agung Umno


KUALA LUMPUR – Perhimpunan Agung Umno 2011 membuka tirainya hari ini dengan taklimat daripada Presiden Datuk Seri Najib Tun Razak, antara agenda utama yang dinanti-nantikan kira-kira 5,447 anggota perwakilan yang hadir.Majlis taklimat presiden yang akan diadakan secara tertutup pada sebelah petang membolehkan Najib menyampaikan amanat beliau yang dianggap amat penting kerana dijangka menyentuh persiapan parti bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13.

Perdana Menteri pada 20 Nov lepas telah menyampaikan amanat berbeza kepada anggota pergerakan Pemuda dan Puteri, yang julung kali diadakan dalam sejarah perhimpunan itu.

Juga penting hari ini akan menyaksikan majlis perasmian serentak perhimpunan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri yang akan disempurnakan Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden parti, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pada 9 malam.

Muhyiddin sebelum itu turut dijadualkan untuk menyempurnakan majlis penutupan Forum Antarabangsa bertema “Transformasi Politik, Ekonomi dan Sosial Dalam Era Krisis Global” yang berlangsung sejak semalam.

Seramai 5,447 perwakilan akan menghadiri Perhimpunan Agung Umno kali ini yang terdiri daripada 2,627 perwakilan dari 191 bahagian di seluruh negara, 944 perwakilan Wanita, 942 Pemuda dan 934 Puteri.

Turut hadir seramai 58 delegasi luar yang mewakili 23 parti politik dari 20 buah negara, terdiri daripada enam wakil dari Parti Komunis China, 11 dari Parti Mamafisoa, Madagascar, tiga dari Pergerakan Pembebasan Kebangsaan Palestin (Fatah) dan dua dari Persidangan Tetap Parti Politik Amerika Latin dan Caribbean, Coppal.

Kesemua 74 Kelab Umno Luar Negara masing-masing menghantar seorang wakil.

Seramai 1,540 petugas media dari 83 agensi, 74 agensi tempatan dan sembilan antarabangsa telah mendaftar untuk membuat liputan pada perhimpunan kali ini.

BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers