Photobucket

PAS dan UMNO Bertanding, Mengapa GOBALA Yang Lebih?


''MENGAPA dia (N. Gobalakrishnan) sedangkan pemimpin dan penyokong Pas atau UMNO tidak pun bertindak begitu," soal Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakub dalam reaksinya berhubung kekecohon yang tercetus angkara Ahli Parlimen PKR mewakili Padang Serai itu.

Sememangnya persoalan itu tepat. Dari awal ketibaan penyokong sehinggalah kepada proses penamaan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir hampir selesai, suasana di pekarangan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Bukit Mertajam cukup aman.

Namun beberapa ketika sebelum pengumuman akhir dibuat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), beberapa pemimpin PKR termasuk Gobalakrishnan atau Gobala dan Tian Chua - parti yang tidak pun bertanding pada pilihan raya berkenaan mula menuju ke arah kumpulan penyokong Pas.

Sambil menggunakan alat pembesar suara, Gobala melaung kata-kata kesat ke atas BN sambil mengajak penyokong Pas bersorak mengulangi kata-kata itu.

Ribuan penyokong Pas yang setia menanti di bawah pancaran terik matahari sementara menanti calon mereka, Mohd. Salleh Man selesai proses penamaan calon, kembali 'naik sheikh' dan berteriak.

Tidak cukup dengan itu, Gobala memasuki pula kawasan lapang yang memisahkan antara dua kumpulan penyokong dan ini menjadi permulaan kepada tindakan polis.

Permintaan polis secara berhemah bagaimanapun tidak diendahkan Gobala yang semakin galak berteriak. Ini menyebabkan berlaku sedikit kekecohan berikutan kedegilannya yang disusuli tindak balas terhadap arahan polis itu.

Jelas Ayub, tindakan menghalang Gobalakrishnan daripada meneruskan provokasi melalui pembesar suara itu terpaksa diambil bagi mengelakkan tindak balas penyokong BN.

Lagipun ia menyalahi peraturan kerana alat pembesar suara dilarang digunakan oleh mana-mana kumpulan penyokong.

Jadi hairannya di sini mengapa suasana aman antara dua kumpulan penyokong parti terbesar orang Melayu itu cuba dikeruhkan oleh Gobala?

Mengapa Gobala yang elok sahaja berada di khemah para pemimpin dalam kawasan IKBN perlu meluru keluar ke arah kumpulan penyokong Pas hanya untuk menimbulkan suasana tegang?

Untuk apa beliau mengajak penyokong Pas melemparkan provokasi berupa kata kesat dan ejekan terhadap pemimpin dan parti lawan serta pihak berkuasa seperti mana sering dilakukan PKR di kawasan yang parti itu bertanding?

''Saya tak tahu apa tujuan dan matlamat dia, mungkin dia tak suka melihat perjalanan pilihan raya berjalan dengan aman.

''Pas, BN sahut saranan kita, semua in order, tak ada laungan provokasi tapi mengapa dia secara solo buat begitu," soal Ayub dalam nada penuh kesal.

Untuk mencari niat sebenar Gobala di celah-celah ribuan penyokong Pas serta UMNO itu sebenarnya tidak sukar ditelah kerana beliau bukan baru dalam mencipta kontroversi.

Jika ada yang mahu mengupas perlakuan Gobala itu secara lebih mendalam di saat UMNO dan Pas bertembung, itu terpulang kepada tafsiran masing-masing.

Namun bagi beberapa saksi yang melihat adegan Gobala itu, secara berseloroh menyifatkan jalan cerita yang dijayakan pemimpin PKR hari ini boleh memenangi skrip terbaik sekiranya diadakan festival filem.

Tambahan pula terdapat puluhan lensa kamera yang merakamkan adegan beliau itu yang pastinya mengalahkan jumlah kamera yang digunakan dalam penggambaran filem hero Tamil terkenal, B. Rajinikanth dalam filem Padayappa sekalipun.

Tindak tanduk di luar dugaan seperti itu bukanlah asing baginya kerana Gobala sendiri beberapa kali terlibat dengan adegan kontroversi hingga ada yang menggelarnya raja sandiwara.

Tidak cukup dengan itu, beberapa perlakuan Ahli Parlimen PKR itu sebelum ini juga pernah mengundang kepada siasatan polis termasuk ada kes mahkamah yang melibatkan beliau.

Siapa yang boleh lupa bagaimana beliau bertindak di luar amalan Parlimen apabila meluru ke tempat Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia untuk berbisik sesuatu selain 'menganjurkan' parti hari jadi di lobi Parlimen.

Tapi yang peliknya mengapa ada di kalangan mereka yang berkopiah boleh terikut sama perilaku Gobala dan bukannya menuruti pemimpin Pas sendiri dalam kejadian semalam?


UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers