Photobucket

Ayat 'Paria' Cetuskan Kemarahan

ALOR SETAR 9 Ogos - Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah Ke-12 di sini hari ini panas apabila tindakan Lim Soo Nee (PKR-Kulim) menyebut Kerajaan Barisan Nasional (BN) Kedah sebelum ini 'paria' mencetuskan kemarahan pembangkang.

Soo Nee menggunakan perkataan itu ketika mengemukakan soalan tambahan terhadap isu pusat penyembelihan babi yang dijawab oleh Pengerusi Jawatankuasa Industri dan Pelaburan, Pertanian dan Industri Asas Tani, Bioteknologi dan Penerangan negeri, Datuk Ir. Amiruddin Hamzah.

Tindakannya itu segera mendapat reaksi daripada Datuk Syed Sobri Syed Hashim (BN-Kuala Nerang) yang meminta laluan mencelah kerana tidak berpuas hati dengan Soo Nee.

Sejurus selepas Syed Sobri berbuat demikian, Mohd. Rawi Abd. Hamid (BN-Ayer Hangat) bingkas bangun meminta Soo Nee menarik balik kenyataan itu kerana berpendapat ia tidak wajar disebut di Dewan itu yang turut dihadiri oleh pemerhati luar.

Melihat keadaan menjadi semakin panas, Speaker DUN, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail meminta Mohd. Rawi duduk tetapi ADUN Ayer Hangat itu tidak mengendahkannya dengan terus mendesak supaya Soo Nee menarik balik kenyataannya.

Beberapa anggota pembangkang turut membuat bising sebagai membantah kenyataan Soo Nee.

Keadaan kembali 'sejuk' apabila Abdul Isa kemudian meminta Soo Nee menarik balik kenyataannya dan ADUN Kulim itu akur untuk berbuat demikian.

''Soal kasar atau tidak bahasa yang digunakan itu bergantung kepada orang yang mendengarnya. Saya berasakan ia tidak sesuai dan meminta Kulim menarik balik,'' katanya.

Dalam pada itu, Mohd. Rawi semasa sesi perbahasan mengambil kesempatan menyentuh mengenai isu 'paria' itu dengan menyifatkannya ia tidak sesuai digunakan di Dewan persidangan yang dianggap mulia.

Katanya, sepanjang pengetahuannya, penggunaan bahasa seumpama itu tidak pernah disebut dalam persidangan DUN Kedah dan berharap ia tidak akan berulang.

Soo Nee turut menggunakan peluang pada sesi perbahasan dengan meminta Speaker menegurnya jika dia menggunakan bahasa yang tidak sesuai.

Mengenai soalan tambahan Dr. Cheah Soon Hai (BN-Derga) berhubung bila pusat penyembelihan babi baru siap dibina, Amiruddin berkata, kerajaan negeri dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan, Jabatan Alam Sekitar dan Pejabat Tanah dan Galian mengenal pasti tempat yang sesuai sebagai cadangan untuk pembinaannya.


UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers