Photobucket

PAS Kekal Kedudukan Kerusi di Permatang Pasir


BUKIT MERTAJAM 25 Ogos - Pas mengekalkan kedudukannya di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir apabila calonnya, Mohd. Salleh Man, 52, menewaskan calon BN, Rohaizat Othman, 38, dengan majoriti 4,551 undi.

Mohd. Salleh memperoleh 9,618 undi manakala Rohaizat yang terpaksa berhadapan dengan serangan peribadi dan kempen memburuk-burukkan imej beliau berjaya mendapat 5,067 undi.

Keputusan pilihan raya kecil N11 itu diumumkan Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Roslan Yahaya pada pukul 7.25 malam di Dewan Perdana, Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di Jalan Berapit, di sini.

Sebanyak 14,832 atau 73.1 peratus daripada 20,290 pengundi di Permatang Pasir keluar menunaikan tanggungjawab masing-masing manakala undi rosak sebanyak 83.

Mohd. Salleh yang ditemani Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Othman dan Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Mahfuz Omar kelihatan tersenyum selepas diumumkan sebagai pemenang.

Pengumuman kemenangan beliau turut dirai dengan sorakan lebih 300 penyokong Pas yang berada di luar dewan.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandang kerusi berkenaan, Datuk Mohd. Hamdan Abdul Rahman pada 31 Julai lepas kerana serangan jantung.

DUN Permatang Pasir merupakan kubu Pas di Pulau Pinang dan satu-satunya kerusi yang dimenangi parti itu sejak tiga penggal lalu.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohd. Hamdan mengalahkan calon BN Ahmad Sahar Shuib dengan majoriti 5,433 undi setelah memperoleh 11,004 undi.

Pada pilihan raya umum itu, 82.6 peratus daripada 20,350 pengundi keluar mengundi.


UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers