Photobucket

Susulan ADUN Lompat Parti...PKR Cuba Tutup Kelemahan

PKR Tuduh BN Jadi Punca

ALOR SETAR 23 Ogos - Parti Keadilan Rakyat (PKR) negeri yang menerima tamparan hebat selepas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lunas, Mohd. Radzhi Salleh mengisytiharkan keluar daripada parti itu menuduh Barisan Nasional (BN) terlibat dalam tindakan tersebut.

Pengerusi PKR Kedah, Ahmad Kasim mendakwa, BN berkemungkinan merancang tindakan itu bagi memanipulasi isu menjelang Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Selasa ini.

"Telah menjadi kebiasaan apabila ada pilihan raya kecil, akan ada isu-isu lompat parti.

"Kita menjangkakan ini adalah sebahagian daripada tindakan yang dirancang oleh BN untuk memanipulasi isu," katanya kepada pemberita di Wisma Darul Aman di sini hari ini.

Sidang akhbar yang turut dihadiri Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak itu diadakan ekoran pengumuman Mohd. Radzhi hari ini keluar daripada PKR dan menjadi wakil rakyat Bebas.

Dalam pengumumannya di Kuala Lumpur, Mohd. Radzhi bagaimanapun tidak melepaskan jawatan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pembangunan Masyarakat dan Sumber Tenaga Manusia negeri.

Seramai 200 ahli PKR Padang Serai turut bertindak keluar parti kerana hilang keyakinan terhadap pucuk pimpinan dan mendakwa perjuangan parti itu kini tidak seiring dengan matlamat asal penubuhannya.

Ahmad berkata, tindakan Mohd. Radzhi yang sengaja membuat kenyataan menjelang pilihan raya kecil berkenaan adalah untuk melemahkan jentera Pas di negeri ini.

Dalam pada itu, beliau mendesak Mohd. Radzhi meletak jawatan sebagai ADUN Lunas dengan alasan beliau memenangi kerusi tersebut atas tiket PKR.

Ahmad turut mendakwa keputusan Mohd. Radzhi keluar parti ada kaitan dengan prestasi lemahnya dalam kerajaan negeri yang mengecewakan pimpinan PKR.

"Kita telah memberi amaran keras kepada ADUN Lunas itu supaya melakukan perubahan namun beliau tidak bersedia untuk melakukan perubahan sehinggalah mengisytiharkan keluar daripada parti hari ini," katanya.

Menurut Ahmad, PKR Bahagian Padang Serai telah digantung dan diambil alih pengurusan serta pentadbirannya oleh kepimpinan negeri pada 26 Julai lalu sehingga mesyuarat agung cabang itu diadakan.


UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers