Photobucket

Artikel Dari DEPA KATA

sirih pulang ke gagang..

anak Kedah yang hebat dan bjasa selepas Tunku Abdul Rahman pastinya adalah Tun Dr Mahathir Mohamad..ucapanya dinanti,kata penuh sindiran sudah pasti kerana Kedah sudah bukan milik UMNO lagi.bekas-bekas MB Kedah juga turut kelihatan disini..tunggguuuu untuk update berikutnya selepas ucapan perasmianya di AGM MUBARAK!

Kita tgk dulu apa yang Dato' Shafie kata tentang masalah kat UMNO Kedah..
-penyatuan ahli-ahli UMNO..nak berebut kuasa tanpa ambil kira perjuangan pokok dan beliau berkata bahawa beliau tak ingin jadi MB Kedah dan niat beliau hanya untuk membantu negeri Kedah..BN buat banyak benda baik tapi bila jadi pembangkang,BN puji PAS ok sedangkan tak mau pulak cerita tentang kebaikan BN semasa memerintah..itulah orang UMNO yang terlalu baik..yang penting adalah keikhlsan dan keinginan untuk menangkan UMNO dan BN.

-adik jeanbara-


Sirih pulang ke gagang 2

Ni antara intipati ucapan Tun Dr M.mailah kita pakat baca dan buat kesimpulan.adik pasti ada yang tak bersetuju dan yang bersetuju tapi kita bertuah hidup kat Malaysia sebab setiap rakyat ada ruang nak bagi pandangan.

UMNO Kedah bertuah dapat seorang yang berani berkata benar seperti Dato Shafie Afdal menerajui UMNO negeri.

· Bila kalah,dewan yang BN bina dulu pun tak dibenarkan untuk diguna sekarang seperti di Selangor.bayangkan jika UMNO terus hilang kuasa,padang kecik pun takleh guna cerita Tun Dr M tentang pengalamanya semasa berada di Selangor

· PRU12 first time kalah kat Kedah dengan alasan Cina dan India tak sokong tapi hakikatnya ramai rakyat yang dahulu menyokong BN/UMNO tidak lagi memberi sokongan kerana dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan kerajaan ketika itu dan terpaksa ambik keputusan undi parti lawan walaupun perit untuk dilakukan sebagai pengajaran kepada BN/UMNO.

· Bila alasan yang diberikan BN/UMNO kalah sebab bukan Melayu tak undi,maka perlbagai usaha dilakukan untuk puaskan hati mereka dan ini adalah tidak betul.

· Seterusnya Tun Dr bercerita mengenai pengalamanya sebagai doktor ketika melakukan postmortem. Ujar beliau,postmortem dilakukan terhadap pesakit yang dah mati untuk kita ketahui punca-punca yang menyebabkan kematian. Bila kalah PRU12,UMNO dan BN pun buatlah postmortem nak tengok penyakit apa yang kena sampai kalah teruk selepas menang besaq pada 2004. Tapi bila lepas bedah tengok banyak sangat penyakit sampai takut nak terima hakikat,maka keluarlah result postmortem yang buatlah secara sambil lewa sambil jari tunding pada rakyat yang beralih sokongan.

· Kata beliau,jika postmortem dibuat secara salah,maka hasilnya juga salah!kenapa tak cek 11 PRU boleh menang tapi 2008 kalah?apa yang sebenarnya tidak kena?

· Sebab utama adalah kerana kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi.Memang beliau tahu ramai orang kata beliau yang pilih tapi beliau berkata bahawa UMNO jugak pilih..Tun Dr M tidak simpan didalam hati apabila beliau tetap melantik Tun Abdullah ke dalam kabinetnya walaupun satu ketika Tun Abdullah pernah menentangnya sebagai menghargai pilihan UMNO yang undi beliau ke jawatan Naib Presiden. Bila Tun Dr M tak suka,tapi UMNO suka jugak,maka sebab itulah Tun Abdullah survive.

· Tun Dr M berkata bahawa beliau serahkan kerajaan yang kuat pada Tun Abdullah tapi bagi tempoh 2004-2008 rakyat kecewa sebab terasa ada kesalahan dalam kepimpinan ketika itu dan dalam MT hanya Dato’ Rais dan Dato’ Shafie saja yang berani menentang tetapi yang lain nya semua “Yes” man.

· Ahli UMNO tidak cukup untuk bagi jaminan kita akan menang PRU tetapi sokongan rakyat yang tidak berparti serta ahli-ahli parti komponen jugak memberi impak besar kepada BN/UMNO. Lagipun Kedah tidak dapat manfaat daripada kepimpinan ketika itu,maka takdak gunalah undi BN. Lagipun rakyat meluat tengok Tun Abdullah lebihkan keluarga dan budak-budak Tingkat 4.

· Tun Dr M berseloroh bahawa ada jugak kat Kedah ni yang tak undi BN sebab marah cara kepimpinan terdahulu melayan beliau..tapi beliau kata kalau benar,baguslah!

· Tun Dr M mengatakan UMNO tak harus sokong membuta tuli pemimpinya.UMNO kena belajar menerima kenyataan tentang kelemahan parti kita sebab majority yang berada dalam MT sekarang adalah perasuah! Untuk menang meraka sanggup gadai maruah diri dan parti dengan menggunakan wang.yang perwakilan pulak berani kata “kami ambik tapi tak bagi undi”.Bila dah terima tu,bagi tak bagi undi tu tetap rasuah jugak namanya.parti yang terus angkat perasuah tak akan dapat bertahan lama serta negara pun tidak akan berjaya.

· Ramai yang jadi pemimpin sebab nak jadi kaya dan lebihkan kepentingan diri sendiri daripada parti dan ada yang dah diangkat jadi pemimpin tapi dilarang untuk berkempen sebab takut parti kalah.beliau berseloroh dengan mengatakan pemimpin apa jika turun saja ,parti kalah?

· Melayu memang tidak hilang di dunia tapi kalau melayu yang tinggal kat dunia ni yang tak bermaruah nak buat apa?

· Menghapuskan rasuah serta perasuah dalam UMNO adalah tugas yang mulia untuk kuatkan parti dan pasti rakyat akan kembali menghormati UMNO dan menyokong UMNO.

· UMNO mesti dikemaskini dan tidak menghalang kemasukan golongan muda yang cerdik pandai jika sayangkan parti. Mereka tidak patut dihalang untuk menjadi pemimpin serta memberikan idea.

· Orang muda minat masuk UMNO tapi awal-awal kena cantas sedangkan dalam PAS banyak golongan professional sebab PAS sentiasa terbuka menerima idea-idea baru daripada golongan ini. UMNO harus berubah sebelum golongan muda dan professional yang ikhlas ini lari daripada perjuangan UMNO.

· UMNO harus perbaiki diri dan jangan kejar populariti sebab semasa Tun Dr M jadi PM beliau jarang berjanji dan lancarkan pelbagai program atau rancangan yang akhirnya hanya tinggal perancangan tanpa pelaksanaan.

· Sebelum menamatkan ucapanya, Tun Dr M menyatakan ada 3 perkara yang selalu mendapat tepukan jika pemimpin berucap iaitu pujian,bagitau nak bagi duit dan perkara yang berkaitan seks. Tapi beliau tidak mempunyai cara itu.

Tun Dr M menyeru agar semua ahli UMNO bersatu untuk UMNO kembali memerintah Kedah!

-adik jeanbara-

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers